Standardside

Chicago

10. oktober

Dagen startede med at vi fik tømt bilen og pakket om, så vi er rejseklar. Vi boede på Highway 64, som fører direkte ind til Chicago. Vi kørte lige ud af 64 i 36 mil. Chicago er en meget stor by. Drejede til højre af La Salle Avenue og efter ca. 5 min til venstre af Ohio street og lige der så vores hotel. Det var ufattelig nemt at komme i byen og finde vores hotel. Vi blev tjekket ind inden middag, kom hurtigt ud af røret igen. Vi købte en to dages billet til hop på/hop af bussen og af sted det gik ud for at udforske storbyen. Byen har et areal på 606,1 km2, den er grundlagt i 1833 og har 2.715 mill. indbyggere. Dvs. der kan ligge fem stk Chicago på Fyn. Fyn har kun 466.284 indbyggere.

I dag har vi set det meste af den indre by, fra bussen. Vi hoppede af ved Adler Planetarium som ligger lige ud til Michigan søen. Der fik vi en dejlig frokost. Chicago ligger ud til Michigan søen, den er 494 km lang og 190km bred. Den er en del af Great Lakes som strækker sig fra Canada til Midt West USA. Vi hoppede på bussen igen og kørte med til Navy Pear. Det var engang en del af den amerikanske flådebase. I dag der det et område med restauranter, tivoli og tur både. Det var rigtig hyggeligt at gå der på kajen og kigge på mennesker. Vi tog bussen til Hancock Tower. Det er en 100 etager høj skyskraber på 344 m. Den indeholder kontorer, restauranter og 700 lejligheder. På 99. etage ligger der et observatorium hvor man kan se 360 grader. Det er den 4. højeste skyskraber i byen, så der var en helt fantastisk udsigt der oppe fra, det var noget helt andet end New York, fordi det var i dagtimerne og skyskraberne lavede nogen meget smukke skygger. Man kan se til fire forskellige stater, Illinois, Indiana, Wisconsin og Michigan. Vi gik helt ud til vinduerne og kiggede ned på gaden, det var STORT! Uden for Hancock Tower ligger der en lille kirke, den blev brugt i filmen Min bedste ven´s bryllup. Det var lidt sjovt at se den i virkeligheden.

Nu er vi tilbage på hotellet hvor vi hviler os lidt inden vi går ud for at spise. I morgen tager vi bussen igen og hoppe af og på ved alle stoppesteder. Det bliver en drøj dag i morgen, men skønt igen at være i storbyen, med al dens lys, larm og menneskemylder.

Chicago fortsat

11. oktober

Vi startede dagen med en rask gåtur til Millennium Park. Der har de en skulptur de kalder ”the bean” Den hedder Cloud Gate den er 10x13x20 meter og er lavet i stål, den er meget speciel. Alt omkring den spejles i denne meget smukke skulptur. Lige ved siden af ligger Art Institute of Chicago. Vi kunne godt have brugt hele dagen der, men prioriterede den amerikanske kunst højest. Vi så lidt af impressionisterne, dem kan vi kigge på i timevis…. Der var en udstilling af amerikansk kunst fra før 1900 og en med nyere kunst. Det var to dejlige udstillinger. Vi brugte små to timer på Art Institute.

Vi hoppede på bussen og kørte med til Water Tower, det er et 47 meter højt tårn, til denne bygning hører også en pumpestation. Det er bygget i 1869 hvor man pumpede vand fra Michigan søen ind i tårnet, det skulle så bruges som brandslukning i bydelen. I 1871 var der en kæmpe brand i Chicago, der udslettede det meste af denne bydel, på nær Water Tower og pumpestationen, de var bygget i limsten og kom faktisk stærkere ud af branden, idet limsten bliver mere hård ved høj varme. Det er et Landmark, dvs det skal bevares for eftertiden. Vi vandrede tilbage til vores hotel ad The Magnificent Mile, det er en handelsgade, hvor alle de store mærker er repræsenteret. Der kan købes alt hvad hjertet begære og hvis pengepungen tillader det. Vi sluttede eftermiddagen af på Hard Rock Café som ligger lige overfor vores hotel, med en dejlig kold øl. Nu hviler vi vores trætte ben, inden vi i aften går ud får lidt mad. Lige ved siden af vores hotel ligger der en lille bluesclub, den vil vi se lidt nærmere på, det er jo vores sidste aften i USA, så vi vil hygge lidt ekstra. I morgen kalder O´hare lufthavnen og en hjemrejse.

And now, the end is near

12. oktober

My friend, we'll say it clear
we'll state our case, of which we’re certain
We’ve lived a life that's full

we did what we had to do and saw it through without exemption

But through it all, when there was doubt
we ate it up and spit it out
We faced it all and we stood tall and did it our way

Denne fantastiske sang giver udtryk for vores tur!

Vi har tilbagelagt 19495,66 km, brugt 1709,29 liter benzin til 8930 kr. Den billigste til 2,99 dollar/gallon og den dyreste til 4,99 dollar/gallon.

USA er et meget stor land, det har givet os nogen helt vidunderlige og fantastiske oplever.

Det er kontrasternes land og dobbeltmoralen lever i bedste velgående. Amerikanerne er meget venlige, imødekommende og hjælpsomme, samtidig med at der kvarterer hvor man ikke kommer grundet voldsom kriminalitet. De er fantastiske bilister, jeg har aldrig oplevet noget lignende. Deres færdselsregler er meget anderledes end det vi er vant til, men trafikken glider. Der er selvfølgelig altid en idiot imellem, og vi er helt enige om at han eller hun, må bestemt være fra Texas, det er den eneste stat hvor de har kørt råddent. Vi har set såvel rigdom som fattigdom, der er en del fattigdom i USA, men det virker også som om de er ved, at vende skuden. Der er så meget, på den politiske scene, som vi ikke forstår, idet vores demokrati og partipolitik er så meget anderledes end deres. Vi kan ikke udvælge en by, eller en stat og sige at det var det bedste. Det er så forskelligt og alt sammen så fantastisk, som de siger her: It´s awesom!

I morgen er vi atter hjemme, vi glæder os til igen at få vores helt normale hverdag.

Der er så meget vi ikke har set, så som Arnold siger I´ll bee back!